• Lovgivning
  • Tilsyn
  • Fællesskaber
  • Tilknytning og læring
  • Om os
  • Blog

Hvem er vi, der står bag Frit Læringsliv i Danmark.....



og hvad har motiveret os...?





Hvad har vi tilfælles?


Vores fælles omdrejningspunkt er, at vi ønsker, at der skal eksistere en gratis platform, for saglig HUformidling, rådgivning, vejledning, kultur og netværksskabelse, der er funderet på et relationsorienteret perspektiv. Vi mener, at et grundlæggende relationsorienteret perspektiv i HUformidling, rådgivning og vejledning er den bedste vej til, at støtte hjemmeundervisere til selvhjælp, komme godt ind i samarbejdet med det kommunale tilsyn, bidrage med HUoplysning til samfundet generelt, værne om retten til hjemmeundervisning og den frihed, der ligger heri.


Hvad betyder et relationsorienteret perspektiv mere konkret i denne sammenhæng?


Det betyder, at vi skelner mellem de mange forskellige formål HUformidling, rådgivning og oplysning kan have, at vi afpasser kommunikation efter et specifikt formål, at vi bestræber os på assertiv kommunikation i kontakten med myndigheder, bestræber os på at bidrage positivt til den enkelte HUfamilies skelneevne, kommunikation og myndighed, når vi formidler "HUhverdagsrådgivning". I vores "HUhverdagsrådgivning" anser vi det desuden som nødvendigt at værne om HUbarnets ret til en hverdag fri af politiske kampe og konflikt med myndigheder, så vidt muligt.


De mange formål vi repræsenterer er bl.a., at HUfamilier støttes til selvhjælp, at samfundet oplyses relevant om retten til at hjemmeundervise og hjemmeundervisningens vilkår, så fordomme kan falde og hjemmeundervisning normaliseres, at værne om den frihed og forældreret hjemmeundervisning repræsenterer, og holde vagt om, at der ikke kommer stramninger, der bryder med den frihed og forældreret. Det vil sige, at der er mangfoldige formål og spor, at afpasse vores kommunikation efter. Vi har tæt kontakt med hjemmeundervisere ligesåvel som vi har god kontakt til relevante myndigheder og andre aktører. Vi udbygger kontinuerligt vores netværk, og indsamler relevant viden og erfaringer, der kan bidrage til at opnå og sikre vores mangfoldige formål.


Vi mener, at det er essentielt at insistere på det menneskelige princip i vores HUformidling, så vi ikke bidrager til, at HUmiljøet bliver uforvarende hårdt. Derfor har vi fokus på, at vores rådgivningsform skal understøtte balance og den transformation vi selv ønsker at se i vores kultur. De relationsorienterede, assertive, selvansvarlige og selvmyndiggørende perspektiver er for os bærere af en rådgivningsform, der kan manifestere HUretten gennem stadigt dybere jordbundethed, og gøre os stærke gennem at være bøjelige, men dermed ikke føjelige.




Catt.



registreret hjemmeunderviser.



Du kan finde mig i Facebookgruppen - Frit Læringsliv i Danmark. Eller benytte mail Fritlaeringsliv@gmail.com.


Mere info om mig er på vej...



Ania.



Registreret hjemmeunderviser.



Vi har haft undervisningspligten i hjemmet siden vores søn nåede den undervisningspligtige alder i 2019. Vores søn har været hjemmebarn hele sit liv.


Jeg er særligt optaget af afkonditionering som grundlaget for, at kunne facilitere relationsbåret selvstyret læring for min søn. Jeg er særligt optaget af at integrere tilknytningsbaserede, afkonditionerings, sensitivitets og sanseligheds perspektiver i normforståelser af læringsrammer og tilgange.


Derudover har jeg erfaring med kommunalt tilsyn og at virke under lovparagraffer fra mine 5 år som tilknytningsbaseret privat passer, og før det 8 år som relationsorienteret pædagog i daginstitution. Det giver en robusthed i forhold til at kunne forstå og tale kommunesprog.


Selvom jeg har erfaring fra en tid som systemansat, så har jeg i mange år været optaget af at medvirke aktivt til afinstitutionalisering af den danske kultur - idag primært gennem at oplyse om landets samlede "uddannelsespakke", og støtte familier til opstart af eller overgang til hjemmeundervisning.


Min motivation for at starte denne hjemmeside, sammen med Catt, er at gøre min stemme mere fri, at oplyse om HUlovgivning på en gennemsigtig, realistisk og low arousal facon, som vejen til at kunne støtte den enkelte HUfamilie til at finde sin egen HUform, og at kunne formidle den relevant til et kommunalt tilsyn. Det kunne kaldes en praktisk, relationsbåret, kommunikationsorienteret tilgang til HUtilsyn og formidling istedet for en idealistisk politisk. "Ved siden af" denne tilgang til HUformidling finder jeg det dog yderst relevant at levere systemkritik og viden om relevant samfundshistorie, politik, og teoretisk inspiration, så min overordnede formidling er ikke tømt for bid.


Jeg er på en og samme tid respektfuld omkring forældres frie uddannelsesvalg for deres børn, HUfamiliers frie valg af HUform, og min egen frie systemkritiske stemme. Denne tilsyneladende kompleksitet er en helhed, der er vigtigt for mig at mærke frisat, for at jeg oplever meningsfuldhed, og dermed kan bidrage bedst muligt.


Udover frivillig rådgivning til HUfamilier arbejder jeg i et sideløbende spor for at værne om retten til et Frit Læringsliv i Danmark - det gør jeg gennem relevant og respektfuld kontakt til myndigheder og andre relevante aktører, afklaring af lovparagraffer og det kommunale tilsyns beføjelser, og gennem relevant netværksskabelse, videns og erfaringsindsamling. Danmark er grundlæggende et godt land at hjemmeundervise i og det er vigtigt at værne om den frihed vi allerede har, og holde vagt om at den ikke indskrænkes.


Catt og jeg lægger frivillig kraft i denne hjemmeside, og svartid på henvendelser er derfor derefter.


Du kan få fat i mig i vores Facebookgruppe - Frit Læringsliv i Danmark, via min private Facebook profil Ania Brock-Hansen, eller på mail Fritlaeringsliv@gmail.com .


:)



Vedrana - fast gæsteblogger,



Registreret hjemmeunderviser.



Kort om mig:


Jeg har været registreret hjemmeunderviser siden år 2019, i Københavns kommune. Jeg hjemmeunderviser min datter på 8 år, som altid har været hjemmepasset og hjemmeundervist.


Vi praktiserer selvstyret- og interessebaseret læring. Det er primært mig som har ansvar for ”undervisningen” i vores hjemmeskole, men min partner (min datters far) er også en del af det. Tilknytningsteorien og den frie leg er fundamentet i vores hjemmeskole.


Jeg har en baggrund indenfor ingeniørfaget, og har arbejdet inden for faget i ca. 8 år, før jeg fik min datter.


Jeg er meget optaget af deschooling, som jeg mener er en vigtig proces når man vælger den selvstyrede læringsform.



???



Her er plads til flere..



Måske det er dig...



Frit Læringsliv i Danmark.


kontakt os via facebook